19 Kasım 2013 Salı

[İlginç Yazılar] Roman Olmayan Eğlenceli Kitaplar

Herkese merhabalar :)

Facebook sayfasını takip eden azınlık için bugün sayfada duyurmuştum. Kitap sever arkadaşların hepsi roman okuyor genel olarak ama kimi zaman roman kategorisinde olmayıp yine de okuması ilgi çekici kitaplarla karşılaşıyoruz. Bu konu altında ben de kendi kitaplarımdan biri hakkın daha doğrusu içerdiği konu hakkında bir şeyler yazayım dedim. Ve işte buradayız. :)

Yanda resmini gördüğünüz kitap dönem başında kayıt için okulda beklerken okuyayım diye hocam tarafından bana verilmiş bir şeydi. Ders kitabı olarak geçiyor, benim içinde bir nevi ders kitabı sayılabilir aslında. Kitabı aldım elime başladım okumaya, 3 saat geçirmişim başında. :D Bir tanede ben edinmek istedim ama kitabın amazondaki satış fiyatı 133.98 dolarcık kadar. :D Neyse artık internet alemi sağ olsun bir şekilde ulaştım kitaba. Tabi gönül ister ki basılı olsun şöyle gıcır gıcır alıp okuyasın ama olmayınca olmuyor, yapıcak bir şey yok. :)


Gelelim asıl konumuza, bilimsel olmayan ufak bir şeyler yazayım bende kriptografi adı altında dedim. :) Aramızda Dan Brown'un Dijital Kalesini okuyan vardır ya da herkes en azında bir casus filmi izlemiştir. O yüzden Kriptografi(Kriptoloji ya da kısaca kripto diyim ben her seferinde uzun uzun yazmayayım *tembel kız sırıtışı*) diyince böyle acayip havalı bir şey geliyor akla. Fakat ortada öyle havalı bir şey yok. :) Bir kere insanlara Kripto diyince yüzünüze bir bakıyorlar, sonra onu şifreleme olarak düzeltiyorsunuz bunu da "hımmm, hackersın yani" diyerek değerlendiriyorlar. Şu facebook'ta dönenen what i think i do resimleri gibi onun bunun bilgisayarını hacklemiyorum, daha çok matematik çalışıyorum, kod yazıyorum falan. Öyle düşünüldüğü kadar değişik bir şey yok kısacası.



Bir çok kez duymuşuzdur. Bilgi en önemli silahtır. Şu zamanlarda elimizin altında google varken aradığımız her şeye anında ulaşabilirken bilginin değerini pek bilmiyoruz ama bilgi insanların, savaşların hatta ülkelerin kaderini değiştirebilecek kadar güçlü bir şey. Bu yüzden geçmişte ve günümüzde sürekli bir şeyleri gizleme, çok iyi bir şekilde gizleme ihtiyacı duymuştur. Bu sebeple asırlar boyunca bilgiyi şifreleyebilmek için çeşitli teknikler geliştirilmiştir. Bu yöntemler geliştirilirken bir yandan da bilgiye ulaşmak isteyen insanlar tarafından şifreleri kırmak için başka yöntemler geliştirilmiştir. Çocukken hepimiz arkadaşlarımıza gizli mesajlar yazmaya çalışırken harflerin yerini değiştirerek yeni bir alfabe elde etmişizdir.( diye düşünüyorum, eğer bunu benden başka yapan yoksa gerçekten çok acayip bir çocukluk geçirmişim ben o.O )

Bugün size ufak basit ve en temel şifreleme yöntemlerinden birini anlatıp yazıyı bitiricem. :) Adını ünlü imparator olan Sezar'dan alan Sezar yöntemi. Sezar yönteminde harfler 3 ileriye atlayarak yazılır. Yani elinizde,

FRNILOL

şeklinde bir mesaj varsa ve bu Sezar yöntemiyle şifrelendiyse, Sezar yöntemini geriden takip ettiğinizde mesajın orijinalinin, 

ÇOKGİZLİ

olduğunu görürsünüz. Daha fazla açmak gerekirse harflerin normal ve şifreli dizili aşağıdaki gibidir.

A   B   C  Ç   D   E   F   G   Ğ   H   I   İ   J   K   L   M   N   O   Ö   P   R   S   Ş   T   U   Ü   V   Y   Z
 Ç   D   E   F   G  Ğ   H    I    İ    J   K  L M  N   O   Ö    P   R    S   Ş   T   U   Ü  V   Y   Z   A    B   C 

Dediğim gibi çok basit bir yöntem. :) Bunu daha karmalık hale getirmek isterseniz, kendinize göre bir anahtar gelime yada gelimeler seçip, elinizdeki kelimenin harflerini sırasıyla a harfinden başlayarak sıraladıktan geriye kalan harfleri sırasıyla devam ettirebilisiniz. 

  A   B   C  Ç   D   E   F   G   Ğ   H   I   İ   J   K   L   M   N   O   Ö   P   R   S   Ş   T   U   Ü   V   Y   Z
  Ç   O  K  G    İ    Z   L   A   B   C  D  E  F   Ğ   H    I     J   M  N   Ö   P   R   S   Ş   T   U   Ü   V   Y

Bu da yetmedi ban derseniz orta çağda sık sık kullanılan ayna yazısıyla (harfleri yazı aynaya tutulduğunda düzgün görünecek şekilde tersten yazmak) şifrelediğiniz yazıyı tekrar yazabilirsiniz. :) Daha değişik daha eğlenceli şeylerde var. Ben işin içine matematik girdiği zaman daha çok eğleniyorum mesela ama şimdilik benden bu kadar. Bu konuda tekrar yazar mıyım yazmaz mıyım orası da meçhul ama konuyu merak eden herkese mail adresim açık. ;)

Görüşürüz!!!!!

Dip Not: Başlık ve son geldiğim nokta arasında hiç alaka yok :D Biraz daha uzun yazsaydım bu konu eliptik eğrilerde biterdi bence :D

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder